Kari Utoslahti | 2018-02-13
Näytä kommentit
  • 17949uutinen joukkoliikenne Joukkoliikenteessä on kaupunkilaisten mielestä kehittämisen varaa. (Kuva: Pekka Kallasaari)

Oulun kaupunki on kerännyt kaupunkilaisilta kehittämisideoita Ou jees! -kampanjalla tammi-helmikuussa.
Kampanjan päättää avoin keskustelutilaisuus ideoista Oulun pääkirjastolla ystävänpäivänä. Tilaisuus järjestetään kirjaston uudessa Laituri-tapahtumatilassa kello 17 alkaen.
Usea runsaasti tykätty idea liittyy Oulun joukkoliikenteeseen ja sen kehittämiseen.
Oulun joukkoliikennepäällikköä Edwin ’t Lamia se ei yllätä.
– Kehitysideoita tulee meille päivittäin palautekanavan tai asiakaspalvelumme kautta.
Yksi tykätyimpiä Ou jees! -ideoita on se, että Kellon Kiviniemestä tulisi saada Haukiputaalle oma bussilinja.
Parhaillaan valmistellaan Oulun seudun joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelmaa. Siinä määritellään alueittain joukkoliikenteellisiä tavoitteita seuraaville vuosille.
Yhteys Kellon Kiviniemi–Haukipudas on noussut siinä esille.
– Palvelutasosuunnitelma on tavoitteellinen, eikä kaikki mitä mainitaan toteudu heti tai ei välttämättä toteudu ollenkaan. Pitää tutkia muun muassa tarpeet ja taloudellinen kannattavuus.
Palvelutasosuunnittelua seuraa linjastosuunnittelu, jossa palvelutason tavoitteista muodostetaan varsinaiset linjat ja aikataulut.
Runkolinjat toimivia
Oulun joukkoliikenteeseen toivotaan parannuksia.
– Yleisesti ottaen joukkoliikenne toimii hyvällä tasolla. Runkolinjat palvelevat suuria määriä asiakkaita nopeasti.
Joukkoliikenteen kattavuus on melko hyvä, vaikka aina jää alueita joukkoliikennepalvelun ulkopuolelle.
Oulun seudulla on ongelmana yhdyskuntarakenteen hajanaisuus.
– Linjojen kannattavuus jää heikommaksi esimerkiksi HSL:n, Tampereen tai Turun joukkoliikenteeseen verrattuna. Joukkoliikenteen järjestäminen Oulussa ei ole aina halpaa. Eikä joukkoliikenne ole joka kerta ratkaisu ongelmaan.
Myös ruuhkavuorobussit ovat välillä liian täynnä.
– Tähän ongelmaan pyritään saamaan ratkaisu lisäämällä kalustoa tietyille vuoroille. Matkustajamäärät ovat nousseet viime vuonna vielä yhdeksällä prosentilla edellisvuoden 14 prosentin jälkeen.
Aikataulutkin pettävät ajoittain. Tämä liittyy osittain 4-tien parannukseen, jonka vuoksi monet autoilijat ovat siirtyneet moottoritieltä kantaverkolle.
– Seudulla toimii informaatiojärjestelmä nettiosoitteessa jl.oulun­lii­ken­ne.fi, josta matkustaja saa reaaliaikatiedon bussin sijainnista ja saapumisesta, hän vinkkaa.
Suuri haaste käsillä
Oamkin muuttaminen Linnanmaalle on iso haaste joukkoliikenteelle. Parin vuoden päästä – syksyllä 2020 – noin 6 500 opiskelijan ja työntekijän toimipiste siirtyy kaupungin toiselle puolelle.
Vaikutus joukkoliikenteeseen on valtava.
– Jatkossa halutaan tuoda joukkoliikenteen avulla tukea seudun, kaupungin ja myös Linnanmaan kampuksen houkuttavuutta ja elinvoimaa tarjoamalla kilpailukykyisiä joukkoliikennepalveluita.
Lähijunat tai ratikat eivät saavu nopealla aikataululla Ouluun.
– Tällaisiin ratkaisuihin vaaditaan pitempiaikaista suunnittelua. Kaupunkirakenteen täytyy olla tiivis, jotta saadaan riittävästi matkustajia kyytiin.
Sen sijaan superbussivaihtoehto tulee ajankohtaiseksi lähivuosina. Kaupungin suunnitelmissa on merkitty tehokas joukkoliikennekäyttävä reitillä Kontinkangas–Keskusta–Linnanmaa.

Käyttäjäarviot:
  • Kokonais arvosana 0.0 pistettä 5:stä
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0

Kommentit