Sanna Häyrynen | 2018-01-11
Näytä kommentit
  • 17658jaaspeedway kansi Australialainen Andrew Barrett on jo kokenut Oulun- kävijä. Hän kehuu kaupungin kulttuuritarjontaa ja ihailee avantouimareita. (Kuva: Sanna Häyrynen)
  • 17659jaaspeedway paakuva

Jääspeedwayn harjoittelu on Australiassa vaikeampaa kuin Suomessa, oikeastaan mahdotonta.

– Meillä ei ole jäätä, jolla ajaa, toteaa Andrew Barrett.

Hän saapui tiistaina talviseen Ouluun suoraan Melbournen helteestä.

Lauantaina Barrett tekee historiaa: hän on ensimmäinen australialainen, joka osallistuu jääspeedway­kilpailuun MM-tasolla.

Ennen kilpailua Barrettin on pitänyt häätää aikaerorasituksen rippeitä ja sopeutua kylmään ilmaan käveleskelemällä pitkin Oulua.

Viimeksi hän kävi joulukuussa Alavudella testaamassa jääspeedwaypyöräänsä. Silloin säät eivät suosineet, ja harjoittelu jäi laihaksi, mutta Barrett ei murehdi.

– Pääsen onneksi nyt torstaina ja perjantaina harjoittelemaan jääradalle.

Ovaalinmallista rataa pitkin ajettava jääspeedway vaatii skarppiutta.

Moottoripyörän renkaissa on kolmisensataa kolmen sentin mittaista piikkiä. Pyörä kiihtyy alle parissa sekunnissa nollasta kahdeksankymmenen kilometrin tuntivauhtiin.


Unelman perässä

Kun Barrett teini-ikäisenä näki televisiosta jääspeedwaytä, hän päätti, että jonain päivänä vielä kokeilee lajia.

Kului kymmeniä vuosia ennen kuin hän ryhtyi sanoista tekoihin.

– En halunnut, että jääspeedway jäisi toteutumattomien haaveiden listaan. Koskaan ei tiedä, mitä elämässä tapahtuu, voi tulla vaikka terveysongelmia yhtäkkiä, 57-vuotias Barrett pohtii.

Hän ei ole suinkaan vanhin lajin harrastaja:
– Tiedän yhden yli kuusikymppisen kuskin.

Pari vuotta sitten Barrett alkoi selvittää, miten jääspeedwayunelman voisi toteuttaa. Hän lähetteli sähköposteja Eurooppaan.

Hollannista hän löysi itselleen sopivan moottoripyörän. Suomeen Barrettin kutsui harjoittelemaan jääspeedwayn konkari Jouni Seppänen.

 

Pitkä tie

Täysin tyhjästä Andrew Barrett ei jääspeedwaypyörän päälle hypännyt. Parikymppisenä hän ajoi muutaman vuoden ammattilaisena kesäspeedwaytä Iso-Britanniassa.

– Tässä välissä en ole ajanut edes harrastuksena, insinööriksi kouluttautunut Barrett sanoo.

Hän huomauttaa, että soralla ajettava kesäspeedway vaatii aivan erilaisen ajotekniikan kuin jääspeedway, joten hänen on pitänyt ottaa uusi laji haltuun.

Ainoa keino harjoitella on ollut tulla Suomeen. Barrett on viimeisten vuosien aikana osallistunut pari kertaa treenileireille Ylitorniolla.

Leireillä hän on saanut valmennusta lajin maailmanmestarilta, Oulun moottorikerhon Jarmo Hirvasojalta.


Pelko pois

Lauantain koitokseen Barrett valmistautuu rauhassa. Hän yrittää hallita pelkonsa ja hermostuneisuutensa.
Niille ei ole radalla sijaa.

– En voi ajatella, että jokin menee pieleen, hän sanoo päättäväisesti.

Mielenhallinnan lisäksi suoritus vaatii kovaa fyysistä kuntoa ja tarkkaa ajoneuvon käsittelyä.

Barrett suhtautuu kilpailuun realistisesti. Hänen tavoitteinaan on saada ajettua jokainen kierros loppuun, kerätä hieman pisteitä ja nauttia ajostaan.

– Haluan myös näyttää suomalaisille auttajilleni, että heidän työnsä on ollut tärkeää, Barrett sanoo ja lisää, että on etuoikeutettu, kun saa tulla Suomeen ajamaan.

Matka kotoa on pitkä ja aikaavievä. Rahaakin harrastus nielee.

Maanantaina hän lähtee paluumatkalle Australiaan. Kotona odottaa tavallinen työarki, mutta jääspeedway harrastuksena jatkuu – kävi kilpailussa miten tahansa.

 

FAKTA

Ylitorniolla jääspeedwayn MM-karsintakilpailu

Oulun moottorikerho järjestää jääspeedwayn MM-karsinta-kilpailun Ylitornion Ainiovaaran hiihtokeskuksessa lauantaina 13. tammikuuta kello 11 alkaen.
Kilpailusta kuusi parasta pääsee suoraan MM-finaaliin.
Kilpailijoita on vajaat parikymmentä.
Osallistujat tulevat 10 eri maasta, esimerkiksi Suomesta, Australiasta, Hollannista, Saksasta, Ruotsista ja Venäjältä.

Käyttäjäarviot:
  • Kokonais arvosana 0.0 pistettä 5:stä
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0

Kommentit