Satu Koho | 2017-05-18
Näytä kommentit
  • 15852satu2

Suuren tulvan seurauksena, liki 300 vuotta sitten, Oulun sai syvän ja leveän kanavan merelle: Toppilansalmen. Se oli ihanteellinen paikka satamaksi.
Oulun kauppalaivasto kasvoi maan suurimmaksi ja toi vaurautta koko seudulle.
Salmen rannoilla oli paitsi makasiineja ja muita varastoja, myös huviloita, pysyvää asutusta ja työpaikkoja. Toppilasta löytyi tervahovia, sahaa, laivavarvia, oluttehdasta, ravintolaa, majoituspalveluja...
Toppilansalmen viehättävillä villoilla oli omat laiturit, rykyt, joihin pikkualukset puksuttivat. Ja kun sataman lastauslaiturit, möljät, hiljenivät työstä illan tullen, niille keräännyttiin vaihtamaan kuulumisia, ihastelemaan suuren maailman laivoja ja kuuntelemaan monenkirjavaa puheensorinaa.
Satamasta saattoi ottaa pestin merille tai astua rannikkolaivaan, joka vei matkustajia milloin Pietariin, milloin Tukholmaan.
Meri alkoi Toppilasta. Merellisyys oli totta.

Toppilansalmi on edelleen Oulun meren suulla.
Tänään se on hiljainen kuin hauta, vaikka historialliseen rantamiljööseen kohoaa pytinkiä pytingin perään.
Mitä tapahtui suunnitelmille, joiden mukaan laiturit laivoineen kuuluvat Toppilansalmeen? Mihin jäi kaavakokouksessa lausuttu lupaus merellisyydestä?
Purje- ja moottoriveneitä, jopa risteilijöitä, näkyy kyllä merenrantakaupunginosaa kauppaavissa havainnekuvissa.

Toppilansalmen mantereen puolen uusi laituri on komea ja kallis lavaste.
On kritisoitu, ettei nykyisessä asemakaavassa ole (vaiko ei se salli?) vene- eikä aluspaikkoja, joskin muutama oululaisalus on saanut kyseisestä laiturista tilapäisen kodin.
Eivätkä risteilijät tai muutkaan alukset kiinnittyisi tuohon laituriin, sillä muun muassa viemäriliittymät ovat puutteelliset. Ja sitten on se silta.
Esimerkiksi Raahe, Kemi ja Vaasa ovat aitoja merikaupunkeja satamiinsa lipuvine aluksineen ja rantabulevardeineen.
Harmi, että Oulussa meri lakaistaan keskustan tuntumasta olemattomiin. Täällä merellisyys on lumetta.

Käyttäjäarviot:
  • Kokonais arvosana 0.0 pistettä 5:stä
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0

Kommentit