Teho/pikalatausasemat maksavat kymmeniä tuhansia euroja. Maakaapelin kaivaminen lähimmältä muuntoasemalta on jo merkittävä kuluerä.
Tommi Ruuskanen
Oulu
Tommi Ruuskanen
toimitus@forum24.fi
Sähköautolla liikuttaessa on huomioitava kahdenlaista käyttöä. Esimerkiksi päivittäinen työmatkaliikenne, jonka pituus voisi olla 60 kilometriä.
Ajoakku latautuu 60 kilometrin ajon verran työpäivän tai yön aikana seitsemän kilowatin voimavirta latauspisteessä tai kahden kilowatin valovirta latauspisteessä.
Tilanne muuttuu oleellisesti kun lähdetään useamman sadan kilometrin matkalle. Tällöin matkanaikainen lataus on haasteellista ja vaatii tarkkaa suunnittelua.
Audi e-Tron ja 50 kw:n latausasema
Testiauton akuston kapasiteetti on 95 kilowattituntia. Kuljettajan käyttöön annetaan 83,6 kilowattituntia.
Akku ei koskaan täysin tyhjene vaikka ajaminen päättyisi tyhjän akun takia. Myöskään täyttä latausta ei suoriteta. Näillä toimenpiteillä varmistetaan akun toimintakyky ja kestävyys.
Ajoon lähtiessä toimintasäde akulla oli 347 kilometriä. Ajoin noin sata kilometriä ja suuntasin 50 kilowatin pikalatausasemalle tarkoituksenani ladata akku täyteen. Vaihde P-asentoon ja moottorin sammutus. Latausluukku auki kuljettajan puoleisen etulokasuojan yläosasta. Kaapelin kytkentä autoon, radiotunnistelätkällä kirjautuminen, liitintyypin valinta ja latauksen käynnistys.
Auton mittaristossa näkyy latauksen reaaliaikainen latautuminen ja latauksen kesto. Luvattu latausteho säilyy latauksen ajan, ainakin lämpimällä säällä.
Akkuun siirtyy sähköä noin yksi kilowatti minuutissa. Akun täyttyessä viimeiset 20 prosenttia latautuu
selkeästi hitaammin.
Latauksen päätyessä tunnistautuminen radiotunnisteella ja latauskaapeli irrotetaan autosta.
Lataus tapahtuu tasavirralla, jolloin latausasema syöttää suoraan tasavirtaa auton ajoakkuun.
Laturi on sijoitettu kaappiin, josta latauskaapelit kytketään autoon.
Teholatauksen tuottava tasavirtalaturi olisi lähes mahdotonta sijoittaa henkilöautoon hinnan, painon ja fyysisten mittojen takia. Tästä syystä teholaturi on vaatekaapin kokoinen ja seisoo pultattuna betoniin.
Informaatio lataus-asemista hajautettu
Sähköauton latausasemien sijaintia ja teknisiä tietoja on ilmeisesti mahdotonta koota yhden osoitteen alle.
Latausasemia löytyy näiltä sivuilta: plugshare.com, latauskartta.fi, chargemap.com, service.plugit.fi/kartta, app.virta.global, map.chargedrive.com/fi/.
Latauskartta.fi kertoo Limingan ja Iin välisellä seudulla olevan 12 teholatausasemaa. Ii:n asema on 43 kilowatin, muut ovat 50 kilowatin asemia. Chargedrive.com tietää samalla maantieteellisellä alueella olevan vain neljä teholatausasemaa.
Jokainen latausasemapalvelu antaa eri määrän asemia. Rekisteröityminen ja maksaminen on tietenkin jokaisella asemalla oma prosessinsa.
Sähkön hinta kotona ja latausasemilla
Kuulen edelleen harhaluuloja ihmisiltä, jotka luulevat sähköauton lataamisen olevan ilmaista. Onneksi nämä harhat ovat vähentymään päin. Esimerkiksi kotiin voi saada 13 sentin hintaan kilowattitunnin sähköä, joka on vesivoimalla tuotettua.
Pikalatausasemia on vähän. Pääosin niissä käytetään minuuttihinnoittelua.
Heinäkuussa 2020 hinnat ovat 20–24 senttiä minuutilta. Tunti 20 sentin latausta maksaa 12 euroa. Tässä ajassa akkuun pitäisi 50 kilowatin laturista saada noin 200 kilometriä toimintasädettä.
Etusivulla juuri nyt
Näköislehti
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Santeri Hilli asuu kerrostalohuoneistossa Lipporannassa itävaltalais-italialaisen puolisonsa Magdalena Di Lucan ja pariskunnan viisi kuukautta vanhan Lumi-tyttären kanssa.
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
STUDIO TIMO HEIKKALA OY
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Studio Timo Heikkala
Käyntiosoite: Solistinkatu 4, 90140 OULU
Puhelin: 0207 545 700
Fax: 0207 545 701
ISSN: 1458-4042
Kotikaupungin kuulumiset kerran viikossa keskiviikkoisin
Oululainen Forum24 pureutuu paikallisiin uutisiin, viihteeseen ja mieleenpainuviin tarinoihin. Levikki noin 85 000.
Olemme osa Kaleva Mediaa.
Käyntiosoite: Solistinkatu 4, 90140 OULU
Puhelin: 0207 545 700
Fax: 0207 545 701
ISSN: 1458-4042