Oulu
Tommi Ruuskanen
toimitus@forum24.fi
Peugeotin 200-sarjalla on pitkä historia. Nykyinen mallisto alkaa 205-mallista vuodelta 1983. Vanhemmat kakkossarjan autot vaihtoivat sarjanumeroa seuraavaan malliin.
Forum24 koeajoi uutuuden täyssähköversiona. Auton 50 kilowattitunnin ajoakulla luvataan 340 kilometrin toimintasädettä.
Ulkonäkö: Leijonakeula-auto ja takavaloissa kolmen kynnen raapaisut. Ulkonäöltään auto on moderni, kuten asian kuuluu olla. Pyöränkaarissa on muovisuojat, vaikka kyse ei ole crossoverista.
Ajettavuus: Kaikki ajettavuuteen liittyvät seikat ovat korkealla tasolla. Täyssähkön alusta on miellyttävämpi kuin tämän vuoden alussa ajetun saman auton bensiiniversion alusta. Painava akusto luo matalan painopisteen ja jousille joustettavaa.
Tilojen käytännöllisyys: Peugeot 208, kuten muutkin B-segmentin autot, ovat kasvaneet pienen perheauton mittoihin. Akseliväli on yli 2,5 metriä.
Kuljettajan paikalle menoa ja poistumista helpottaa alaosastaan litistetty ohjauspyörä. Juomat, puhelimet ja pientavarat asettuvat omille paikoilleen, kyynärnojan alla oleva lokero on tilava.
Tavaratilan koko on 265/1 106 litraa.
Sähköistys ei pienennä auton sisätiloja verrattuna polttomoottoriautoon.
Suorituskyky: Kiihtyvyys paikoiltaan ja nopeutta nostettaessa on riittävä ja hyvä. Huippunopeus 150 kilometriä tunnissa ei aiheuta Suomessa ongelmaa.
Auto on varustettu 50 kilowattitunnin litium-ioni akulla. Auton oman laturin kautta akkua ladataan enintään 11 kilowatin teholla. Tämä tarkoittaa käytännössä viiden tunnin latausta tyhjästä täyteen akkuun 380 voltin Wall Box kotilatausasemalla, edellyttäen sähköä saatavan 11 kilowattia tunnissa. Tätä ei saavuteta valovirta pistorasiasta, valovirtalatauslaite on vain tilapäiseen käyttöön.
Valmistaja ilmoittaa toimintasäteeksi 340 kilometriä. Joulukuun vesisateessa toimintasäden yhdellä latauksella oli jokseenkin 300 kilometriä. 50 kilowatin pikalaturilla, joka ohittaa auton oman laturin, latausajaksi tuli 18 prosentista täyteen kaksi tuntia viisi minuuttia.
On huomioitava, etteivät ilmoitetut latausajat käytännössä olosuhteista johtuen välttämättä toteudu.
Varustelutaso: Allure-varusteita: nahkaverhoiltu ohjauspyörä, digitaalinen Peugeot i-Cockpit 3D-mittaristo, peruutuskamera, automaattinen ilmastointi, lämpöpumppu, kuljettajan vireystilan
valvontajärjestelmä, istuimien kangas-/keinonahkaverhoilu, seitsemän tuuman kapasitiivinen kosketusnäyttö.
Myynti Oulussa: Pörhön Autoliike Oy.
Video koeajosta katsottavissa Oulu247-sovelluksessa, jonka voi ladata App Storesta ja Google Playsta.
Kiitämme
+ Sähköajon dynamiikkaa.
+ Auton hienostunutta kokonaisuutta.
Moitimme
- Kojelaudassa mekaanisten painikkeiden symbolit vaikeasti havaittavissa.
FAKTA: Peugeot e-208 50 kWh 136 Automaatti
Pituus 4 055 mm.
Akseliväli 2 540 mm.
Leveys 1 745 mm.
Korkeus 1 430 mm.
Moottori kestomagnetoitu synkronimoottori.
Teho 136 hv.
Vääntömomentti 260Nm.
Huippunopeus 150 km/h.
0–100 8,1 s.
Kokoluokka B -segmentti
Kokonaismassa 1 910 kiloa.
Ajoneuvovero 162,79 euroa vuodessa.
Hinta alkaen 34 372 990 euroa.
Etusivulla juuri nyt
Näköislehti
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Santeri Hilli asuu kerrostalohuoneistossa Lipporannassa itävaltalais-italialaisen puolisonsa Magdalena Di Lucan ja pariskunnan viisi kuukautta vanhan Lumi-tyttären kanssa.
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
STUDIO TIMO HEIKKALA OY
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Studio Timo Heikkala
Käyntiosoite: Solistinkatu 4, 90140 OULU
Puhelin: 0207 545 700
Fax: 0207 545 701
ISSN: 1458-4042
Kotikaupungin kuulumiset kerran viikossa keskiviikkoisin
Oululainen Forum24 pureutuu paikallisiin uutisiin, viihteeseen ja mieleenpainuviin tarinoihin. Levikki noin 85 000.
Olemme osa Kaleva Mediaa.
Käyntiosoite: Solistinkatu 4, 90140 OULU
Puhelin: 0207 545 700
Fax: 0207 545 701
ISSN: 1458-4042