Oulu
Tommi Ruuskanen
toimitus@forum24.fi
Kirjoitin kymmenen vuotta sitten Nissan Leafista ensimmäisen koeajoraportin. Tuolloin toimintasäde oli kesäkelillä alle 200 kilometriä, akku 24 kwh. Nyt koeajoin Leafin uudella 62 kilowattitunnin akulla.
Nissan Leaf on tähän mennessä maailman myydyin sähköauto.
Ulkonäkö:
Leafin perusmuotoilu on toiseen sukupolveen hieman modernisoitunut. Muodoissa ei ole tivoliauton piirteitä, vaan keskiluokan perhe hatcback.
Jos joku ei vielä tiedä, Leaf on Golfin kokoluokkaa. Tarkkasilmäinen havaitsee Leafista puuttuvan perinteisen tankkausluukun. Sähköä syötetään konepellin edessä olevan luukun alla sijaitsevien liittimien kautta.
Oulu247:ssä julkaistavalla videolla kurkistetaan konepellin alle.
Ajettavuus:
Olen ajanut paljon kaikkien energialähteiden autoilla, joten mikään kokemus ei tule enää uutena.
Leafin hiljaisuuden ja vahvan suorituskyvyn uskon tekevän positiivisen vaikutuksen varsinkin, jos sähköautolla ajamisesta ei vielä ole kokemusta.
Alusta toimii mainiosti, hidasteiden ylitys on pehmeä. Jousitus ja iskunvaimennus on sovitettu kohdalleen Leafin 1 700 kilon massalle.
E-pedal toimii kaasupolkimena sekä jarrupolkimena. Leafissa on myös perinteinen jarrupoljin.
Tilojen käytännöllisyys:
Leafissa istutaan rennossa asennossa, istuimet olivat nahkaverhoillut.
Kuljettajaa varten säädöt ovat osittain vaatimattomat. Oudoin puute on ohjauspyörän pituussäädön puute. Ylös-alas suunnassa ohjauspyörä säätyy. Hintaluokassa toivoisi olevan kuljettajalla mahdollisuus säätää ristiselän tukea.
Takaistuimella on sopivasti tilaa jalkaterille ja polville. Juotavaa ja pientavaroita kulkee matkassa omilla paikoillaan.
Tavaratila on syvä ja kooltaan 420 litraa. Takaistuimen selkänojat kaatamalla tavaratila kasvaa.
Suorituskyky:
Leafin kiihtyvyys on erinomainen ja huippunopeus riittää Suomessa taatusti. Auto reagoi aivan viiveettä nopeuden muutoksiin.
Eco-tilassa toimintasäde kasvaa muutaman prosentin. mutta ajotuntuma on nihkeä.
Ajoon lähtiessä täysi akku antoi toimintasädettä 386 kilometriä. Ajoin 200 kilometriä maantienopeuksilla, jolloin kantama väheni samassa suhteessa kertyneiden kilometrien kanssa. Kävin maantieajon jälkeen testaamassa Pörhön uutta pikalaturia, joka on helppokäyttöinen ja selkeä. Latasin 20 minuutissa noin 100 kilometriä toimintasädettä.
Leaf kuluttaa sähköä ajotavasta riippuen 15–16 kilowattituntia sadalle kilometrille. e+ Tekna on yhteensopiva CHAdeMO 100 kW pikalatauksen kanssa.
Varustelutaso:
Koeajetun e+Teknan varusteita: automaattinen led-ajovalojen vaihtojärjestelmä, Bose® Premium -audiojärjestelmä seitsemän kaiutinta sisältyy subwoofer, 4G yhteensopiva 8 tuuman näyttö, TomTom Door to Door -navigointi, peruutuskamera, 17 tuuman kevytmetallivanteet, akun lämmitysjärjestelmä, ProPILOT älykäs kuljettajan avustinjärjestelmä.
Myynti Oulussa: Pörhön Autoliike Oy.
Video koeajosta Oulu247-sovelluksessa, jonka voi ladata App Storesta tai Google Playsta.
Kiitämme
+ Toimintasädettä.
+ Kokonaismukavuutta.
Moitimme
- Ergonomisia puutteita.
FAKTA: NISSAN LEAF 62 kWh
Pituus 4 490 mm.
Akseliväli 2 700 mm.
Leveys 2 030 mm.
Korkeus 1 540 mm.
Moottori vaihtovirta, synkroninen.
CO2-päästöt ajon aikana 0 g/km.
Teho 214 hv.
Vääntömomentti 340 Nm.
0–100 6,6 s.
Huippunopeus 157 km/h.
Kokoluokka C-segmentti.
Kokonaismassa 2 140 kiloa.
Ajoneuvovero 173,74 euroa vuodessa.
Hinta alkaen 42 400 euroa.
Etusivulla juuri nyt
Näköislehti
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Santeri Hilli asuu kerrostalohuoneistossa Lipporannassa itävaltalais-italialaisen puolisonsa Magdalena Di Lucan ja pariskunnan viisi kuukautta vanhan Lumi-tyttären kanssa.
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
STUDIO TIMO HEIKKALA OY
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Studio Timo Heikkala
Käyntiosoite: Solistinkatu 4, 90140 OULU
Puhelin: 0207 545 700
Fax: 0207 545 701
ISSN: 1458-4042
Kotikaupungin kuulumiset kerran viikossa keskiviikkoisin
Oululainen Forum24 pureutuu paikallisiin uutisiin, viihteeseen ja mieleenpainuviin tarinoihin. Levikki noin 85 000.
Olemme osa Kaleva Mediaa.
Käyntiosoite: Solistinkatu 4, 90140 OULU
Puhelin: 0207 545 700
Fax: 0207 545 701
ISSN: 1458-4042