Oulu
Tommi Ruuskanen
toimitus@forum24.fi
Forum24 esittelee lähiviikkoina monenlaisia uusia hybridiautoja. Hybriditekniikka jota autoissa käytetään on moninaista, osa autoista on itselataavia hybridiautoja.
Forum24 koeajoi Lexus UX:n tarkoituksena tarkkailla itselataavaan taloudellisuutta ja käytettävyyttä.
Ulkonäkö: Ulkonäössä korostuvat Lexuksen vahvat muodot ja linjat. Tumma maski keulalla on valtavan suuri. Viimeistään keula kertoo minkä merkkinen auto on liikenteessä. Helmoja kiertävä suoja ei ole renkaiden kaarien kohdalla puolipyöreä, kaari laskeutuu taaksepäin jyrkästi. Valkoinen helmiäisväri korostaa muotoja.
Ajettavuus: Kuljettajan työympäristön materiaalit ja ergonomia ovat kunnossa. Lexus etenee katkeamattomasti, äänimaailma pysyy hillittynä vahvoissakin kiihdytyksissä. Normaalissa ajossa maasturin profiili ei vaikuta auton vakautta heikentävästi. Alusta tarjoaa mukavaa kyytiä epätasaisellakin alustalla. Ohjaustuntuma on neutraali.
Tilojen käytännöllisyys: UX on Lexuksen mukaan pienen perheen auto. Etuistuimille aikuisen on helppo istua sekä poistua. Oviaukko on suuri, istuimen korkeus helpottaa käytettävyyttä. Takaistuimelle mahtuu kaksi aikuista pienin varauksin.
Kaikille pientavaroille on hyvin tilaa edessä ja takana. Kuljettajan oikea käsi lepää Alcantara-verhoillulla kyynärnojalla, josta hallitaan kosketuslevyllä ja muutamalla kytkimellä auton toimintoja. Kätevää ja helppoa. Tavaratilan koko on 320–1 004 litraa.
Suorituskyky: Voimalinja rakentuu 202 Nm:n vääntömomentin antavasta sähkömoottorista ja 190 Nm:n vääntömomentin antavasta polttomoottorista. Moottorien yhteisvääntömomentti olisi mielenkiintoinen tieto, mutta sitä ei ole saatavilla kohtuudella.
Voimaa ja suorituskykyä on joka tapauksessa sopivasti, sähkön ansiosta viiveettä.
Koeajolla bensiiniä kului 5,2 litraa sadalle kilometrille. Itselataavan hiilidioksidipäästö on suurempi kuin töpselin kautta virtaa ottavilla hybrideillä. Selvennökseksi, että myös töpselistä ladattavat lataavat rekuperaatiolla. Itselataavan käytettävyyttä korostaa kaapelittomuus.
Huonolla säällä, vesi- ja lumisateessa sekä pakkasella latauskaapelin käsittely vaatii viitseliäisyyttä.
Varustelutaso: Ensimmäisen varustetason, Comfort vakiovarusteita: 17 tuuman kevytmetallivanteet, 6-kaiuttimen Panasonic® audio järjestelmä, 7 tuuman Lexus Media Display, kaistavahti (LTA) kaistanseuraustoiminnolla mukautuva vakionopeudensäädin, ajovalot, Bi-LED, peruutuskamera, automaattiset kaukovalot, Pre-Collision Safety -järjestelmä, Drive Mode Select (ECO / NORMAL / SPORT), sadetunnistin.
Elektroninen, 2-alueinen ilmastointi
Myynti Oulussa: Lexus Oulu Oy.
Katso video Lexus UX:n koeajosta Oulu247-sovelluksessa. Voit ladata sovelluksen App Storesta tai Google Playsta.
Kiitämme:
+ Näyttävää muotoilua.
+ Voimalinjan taloudellisuutta.
Moitimme:
- Tavaratilan koko on vaatimaton takaistuimet käytössä.
FAKTA:
Lexus UX 250 h
Pituus 4 495 mm.
Akseliväli 2 640 mm.
Leveys 1 840 mm.
Korkeus 1 540 mm.
Moottori 1 987 cm3.
CO2-päästöt 120 g/km.
Yhteisteho 178 hv.
Vääntömomentti 190 Nm/4 400 r/min polttomoottori.
Kokoluokka C-segmentti.
0–100 8,5 s.
Huippunopeus 177 km/h.
Kokonaismassa 2 110 kiloa.
Ajoneuvovero 120,81 euroa vuodessa.
Hinta alkaen 41 413 euroa.
Etusivulla juuri nyt
Näköislehti
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Santeri Hilli asuu kerrostalohuoneistossa Lipporannassa itävaltalais-italialaisen puolisonsa Magdalena Di Lucan ja pariskunnan viisi kuukautta vanhan Lumi-tyttären kanssa.
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
STUDIO TIMO HEIKKALA OY
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Studio Timo Heikkala
Käyntiosoite: Solistinkatu 4, 90140 OULU
Puhelin: 0207 545 700
Fax: 0207 545 701
ISSN: 1458-4042
Kotikaupungin kuulumiset kerran viikossa keskiviikkoisin
Oululainen Forum24 pureutuu paikallisiin uutisiin, viihteeseen ja mieleenpainuviin tarinoihin. Levikki noin 85 000.
Olemme osa Kaleva Mediaa.
Käyntiosoite: Solistinkatu 4, 90140 OULU
Puhelin: 0207 545 700
Fax: 0207 545 701
ISSN: 1458-4042