Oulu
Tommi Ruuskanen
toimitus@forum24.fi
Opelilla on historiaa sähköisen autoilun tuotannossa. Opel Ampera oli sarjahybridi, jossa ainoastaan sähkö liikutti vetäviä pyöriä. Ajoakun tyhjennyttyä ajo jatkui katkeamatta polttomoottorin tuottaessa sähköä.
Viime vuosina Amperaa ei Suomen markkinoille riittänyt, Amperan seuraajaksi tuli Ampera-e jonka korvasi nyt esittelyssä oleva Corsa-e.
Forum24 koeajoi auton sähköautolle optimaalisissa olosuhteissa +15-20 asteen lämpötilassa.
Ulkonäkö: Uusi Corsa mukaan lukien Corsa-e ei ole lainkaan pikkuauton näköinen eikä kokoinen. Corsa valmistetaan PSA EMP1 -pohjalevylle (Efficient Modular Platform 1). Kyseessä on Groupe PSA:n kehittämä modulaarinen pohjalevy B-segmentin autoille. Ennen PSA:n aikaa Corsa oli huomaamattomampi kuin nyt.
Ajettavuus: Alustan tekniikkaa on onnistuttu valmistamaan mukavan pehmeäksi ja samalla helposti hallittavaksi ilman turhaa kallistelua. Liikenteen hidastetöyssyt ylitetään höyhenen pehmeästi, vaikka auto on polttomoottoriautoa painavampi.
Ajoakku on lattian alla, tarkemmin etu- ja takaistuinten alla. Tavaratilan koko on normaali ja autolla on matala painopiste.
Toimintasäde ja latausmahdollisuudet huomioiden Corsa-e on mukava ajaa ja matkustaa lyhyellä ja pidemmällä matkalla.
Tilojen käytännöllisyys: Taitavasti suunniteltu sähkötekniikka ei pienennä Corsa-e:n sisätiloja. Etuistuimien alla voidaan havaita kohouma, jolla ei ole tiloihin vaikutusta. Koska kattoa on madallettu, myös istumakorkeutta on laskettu. Käytössä ei ole ongelmia ja istumakorkeuden lasku ei ole ongelma ellei ole tottunut ainoastaan korkeisiin autoihin.
Tarvittaessa Corsa-e tarjoaa neljälle aikuiselle kohtalaisen kokoiset tilat. Kahdelle aikuiselle tilaa ja mukavuutta on sopivasti. Tavaratilan koko on 267 litraa.
Suorituskyky: Corsa-e käynnistyy hienoisen suhinan kera. Auto liikkuu aavemaisen hiljaa kaikilla ajonopeuksilla. Voimaa on enemmän kuin tarpeeksi. Eco-tila leikkaa tehoa ja ilmastoinnin sekä lämmityksen tehokkuutta antaen täydelle akulle noin 20 kilometriä pidemmän toimintasäteen.
Eco-tilan ajotuntuma on kuuluisa jarru päällä -tunne. Hitaalla valovirtalaturilla sain auton toimintasäteeksi 320 kilometriä. Nopealla 50 kilowatin laturilla useasta yrityksestä ja asetusten tarkistamisesta huolimatta toimintasäteeksi tuli 280 kilometriä.
Corsa-e mahdollistaisi nopean 100 kilowatin latauksen jos tällainen laturi löytyisi matkan varrelta.
Varustelutaso: Comfort varusteita: täys-LED-ajovalot, automaatti-ilmastointi, sadetunnistin, kuljettajan istuin kuudessa suunnassa säädettävä, nahkaverhoiltu ohjauspyörä ja ohjauspyörän lämmitin, vakionopeudensäädin, ultimedia, seitsemän tuuman kosketusvärinäyttö, bluetooth, USB-liitin, 6-kaiutinta, DAB-digitaaliradio, täysin digitaalinen seitsemän tuuman kuljettajan infonäyttö.
Myynti Oulussa: Delta Auto Oy.
Kiitämme
+ Alustaa ja ajo-ominaisuuksia.
+ Sähköajon mukavuutta.
Moitimme
- Pikalataus verkoston puutetta.
FAKTA:
Opel Corsa-e
Pituus 4 060 mm.
Akseliväli 2 538 mm.
Leveys 1 960 mm.
Korkeus 1 435 mm.
Akkukapasiteetti 50 kwh.
Teho 136 hv.
Vääntömomentti 320 Nm/1 500 r/min.
Huippunopeus 150 km/h.
0–100 8,1 s.
Kokonaismassa 1 920 kiloa.
Ajoneuvovero 162,79 euroa vuodessa.
Hinta alkaen 33 711 euroa.
Etusivulla juuri nyt
Näköislehti
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Santeri Hilli asuu kerrostalohuoneistossa Lipporannassa itävaltalais-italialaisen puolisonsa Magdalena Di Lucan ja pariskunnan viisi kuukautta vanhan Lumi-tyttären kanssa.
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
STUDIO TIMO HEIKKALA OY
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Studio Timo Heikkala
Käyntiosoite: Solistinkatu 4, 90140 OULU
Puhelin: 0207 545 700
Fax: 0207 545 701
ISSN: 1458-4042
Kotikaupungin kuulumiset kerran viikossa keskiviikkoisin
Oululainen Forum24 pureutuu paikallisiin uutisiin, viihteeseen ja mieleenpainuviin tarinoihin. Levikki noin 85 000.
Olemme osa Kaleva Mediaa.
Käyntiosoite: Solistinkatu 4, 90140 OULU
Puhelin: 0207 545 700
Fax: 0207 545 701
ISSN: 1458-4042