Satu Koho | 2017-08-03
Näytä kommentit
  • 16476merivartiosto1 Kippari Juhani Korkiakoski puhaltaa alkometriin nollat. Mittaria lukemassa ylimerivartija Markku Saukkoriipi, keulaa pitelee merivartiomestari Jarmo Pätsi. (Kuva: Satu Koho)
  • 16478merivartiosto kainalo
  • 16477merivartiosto2

Rajavartiolaitoksen partio valvoo vesiliikennettä Oulun edustalla.
Iltapäivä on auennut aurinkoisena sateisen alkuviikon jälkeen. Odotettavissa on, että kaunis sää houkuttelee väkeä merelle.

Vanhempi merivartija Markus Kukkonen kääntää partioveneen Rommakonväylään.
– Jäädään tähän, sanoo partion johtaja, merivartiomestari Jarmo Pätsi.

Ylimerivartija Markku Saukkoriipi hyppää köyden kanssa paperitehtaan laiturissa olevan satamahinaajan kannelle. Partiovene kiinnitetään sen kylkeen.

Paikka on yksi merivartioston suosimista valvontapaikoista. Toppilansalmessa on toinen.
– Molemmissa on maltettava ajaa rauhallisesti, Pätsi juttelee.

Nopeusrajoitus, 9 kilometriä tunnissa, on tarpeen: väylät ovat kapeita, ja mitä nopeammin alus ajaa, sitä korkeamman aallokon se synnyttää. Pahimmillaan jetit hurjastelevat sadan kilometrin tuntivauhdilla.

Yhtäkkiset isot aallot aiheuttavat vaaratilanteita etenkin melojille, suppaajille ja jollapurjehtijoille.
– Aluksen synnyttämät aallot voivat myös vaurioittaa laiturissa olevia veneitä, lisää Saukkoriipi.


Kaikki kunnossa

Moottorivene lähestyy Oulun suunnasta.
– Havaitsemme aluksen kamerallamme jo kaukaa, näyttää Kukkonen ja zoomaa kuvan kaupungin rantaan.

Tallentava kamera on todella tarkka. Se paljastaa esimerkiksi, jos kuljettajaa vaihdetaan kesken ajon – vaikkapa silloin, kun viranomaisten alus huomataan.

Tutka näyttää, että lähestyvän veneen nopeus on ok. Pätsi heilauttaa silti pysähtymismerkkiä, sillä valvonta on muutakin kuin ylinopeuksiin puuttumista.
– Tarkistamme kuskin kunnon ja veneen varustuksen.

Kippari Ilkka Kukkola pääsee puhaltamaan, ja alkometri näyttää nollaa. Pelastusliivit löytyvät, ja sammuttimessa on tuore tarkastusmerkintä.

– Kaikki kunnossa. Turvallista matkaa! huikkaa Pätsi Varjakkaan uintireissulle jatkavalle veneilijälle.

Pelastusliivien käyttö on viime vuosina parantunut huomattavasti. Ruorijuoppojakaan ei ole tavattu kuin muutama vuodessa, merivartijat kertovat.


Rikesakon paikka

Huvialus ajaa Toppilansalmeen Salonselältä.
– Ei kai nopeus ylittynyt? kysyy Juhani Korkiakoski, joka matkalla tankkausreissulle Varjakasta Ouluun.

Nopeudessa eikä kuljettajan ajokunnossa ole huomauttamista, mutta sammuttimesta rapsahtaa 70 euron rikesakko. Samalla summalla saisi 3–4 uutta käsisammutinta.
– Ei tullut mieleen huollattaa sammutinta, kun se on vielä paketissaan, Korkiakoski harmittelee.

Huolto pitäisi tehdä vuosittain.
– Asuntovaunujen osalta ne poistivat tuon jokavuotisen rumban, jatkaa Korkiakoski odotellessaan sakkolappua.

Partioveneen tietokone reistailee, joten sakko päätetään toimittaa miehelle jälkikäteen.
Sama juttu seuraavan tarkastettavan veneen kohdalla: kaikki muu on kunnossa, mutta sammutin ei ole ajan tasalla.

Noin kahden tunnin valvonnan saldo: kolme venettä, kaksi rikesakkoa sekä matkaeväiksi kehuja ja hyviä neuvoja.

 

Merivartiosto on valmiudessa 24/7

Rajavartiolaitokseen kuuluva merivartiosto on merialueen yleisviranomainen: yhdistelmä palokuntaa, poliisia ja sotilaallista maanpuolustusta.

Vesiliikenteen valvonta on yksi perustehtävistä. Muita ovat esimerkiksi rajavalvonta, meripelastus, etsintä, valistaminen sekä ympäristövahinkojen torjunta merellä yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa.

– Olemme nytkin meripelastusvalmiudessa, Pätsi huomauttaa.
Tätä kesää hän kuvailee pelastustehtävien osalta tavanomaista hiljaisemmaksi.
– Säiden vuoksi meri ja saaret eivät ole houkutelleet väkeä.

Viikonloput ovat selvästi meripelastajien vilkkainta työaikaa. Vuodenajoista syksy näkyy piikkinä meripelastustehtävissä.
– Syyspimeällä tapahtuu helposti navigointivirheitä. Syksyllä myös keli muuttuu nopeasti tyynestä myrskyksi, Saukkoriipi selventää.


Tarkastelussa tuorein kooste

Virpiniemen merivartioaseman vastuualue yltää Torniosta Kalajoelle.
Toukokuun alusta kerätty kooste kertoo, että vastuualueella on ollut 36 meripelastus- ja avustustapahtumaa.

Hätätilanteita – henkilö vedenvarassa tai vene uppoamassa – on ollut neljä.
Yhtään aiheetonta ilmoitusta ei ole tehty.
Pelastettavia henkilöitä on koosteeseen listattu 55. Heistä yksikään ei ole menehtynyt.

Yleisin syy avuntarpeeseen näyttää olleen virhearviointi tai huolimattomuus. Seuraavaksi yleisimmät syyt ovat aluksen moottorin käyntihäiriö ja puutteellinen navigointitaito.

 

 

Käyttäjäarviot:
  • Kokonais arvosana 0.0 pistettä 5:stä
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0

Kommentit