Henrik Lassila | 2017-07-13
Näytä kommentit
  • 16341nelostien remppa pakkila Liikenne Oulujoen ylittävällä sillalla on vilkasta. Jukka Päkkilän mukaan suljettu kevyen liikenteen kaista siirretään autoilijoiden käyttöön. (Kuva: Pekka Kallasaari)

Kaivinkoneet mylläävät maata Oulujoen rantatörmillä. Sateisesta ja koleasta säästä huolimatta työt uuden kevyen liikenteen sillan rakentamiseksi jatkuvat.
Valmistuessaan sillan avulla levennetään nykyinen, moottoritietä kannatteleva silta kolmikaistaiseksi.
Liikenneviraston projektipäällikkö Jukka Päkkilä on vastuussa siitä, että kaikki sujuu suunnitellusti. Vielä ollaan aikataulussa, mutta työt ovat vasta alussa.
Vuosia kestävä valtatie 4:n levennys- ja kunnostustyö ei Päkkilää huoleta.
– Koko projekti on suuri, sillä kunnostettavia kohteita on paljon. Isolla kokonaisuudella on onneksi useita välivaiheita, Päkkilä kertoo.
Päkkilä on toiminut projektipäällikkönä jo kymmenen vuotta, joten kokemusta löytyy. Hän on ollut kunnostamassa niin valtatie 8:aa kuin valtatie 22:ta.
Projektipäällikön työ on toimiston ja työmaiden välissä. Hankkeiden suunnittelu vaatii kokouksia ja käyntejä työmaiden edistymistä seuraamassa.

Ei turhaa valitusta

Ruuhkat ja tietyömaat nostavat usein arkiautoilijoiden verenpaineet taivaisiin ja aiheuttavat närää ja valituksia. Tuleeko Päkkilälle sapekasta palautetta autoilijoilta?
Päkkilä kertoo, että valituksia tulee lopulta melko vähän. Ei ainakaan ärsyttävyyteen asti.
– Usein kun ihmiset palautetta kirjoittavat, se on aiheellista, Päkkilä uskoo.
Päkkilä toivoo ihmisiltä malttia ja ymmärrystä tietöiden suhteen: kunnostaminen on välttämätöntä.
– Haitat ovat autoilijoille lyhytaikaisia. Nopeusrajoitusten alentamisella ja kaistojen sulkemisella pyritään autoilijoiden ja työntekijöiden turvallisuuteen, ei kiusaan. Tietyöt kannattaa huomioida jokaisen matkoja suunnitellessaan, Päkkilä muistuttaa.

Oulun selkäranka

60 000 auton vuorokausikäyttäjällä Oulun valtatie 4 -osuus on alueen tärkein tie, ja koko maan mittakaavassakin merkittävä.
Tie ja liikenteen sujuvuus vaikuttaa päivittäin tuhansiin ihmisiin heidän arjessaan, ajattelivat he sitä tai eivät. Päkkilä ei kuitenkaan halua korostaa itseään tai oman työnsä merkitystä oululaisille ja ohikulkumatkaajille.
– Eipä tuota tule paljoa pohdittua. Kaikissa töissä totta kai halutaan ihmisille toimivinta ja parasta ratkaisua. Mutta se on minulle työtä, ja jos minä en tekisi sitä, sen tekisi joku muu.
Oulua kehutaan hyvin hoidetuista teistään. Etenkin pyöräilykaupunkina kaupunki niittää kehuja. Onko Oulu todella erityinen teidensä suhteen?
Päkkilä pohtii asiaa, mutta uskoo alueellisten erojen olevan Suomessa pieniä. Ehkä Oulun teiden hyvyys on vain mielikuva.
Kuinka paljon Päkkilä tarkastelee teiden kuntoa vapaa-ajallaan?
– Aivan normaalisti autoilen. En ajele arvioimassa teitä töiden ulkopuolella, Päkkilä naurahtaa.

 

 

Vt 4 Oulu–Kemi-parannushanke
– Valtatie 4 kolmikaistaiseksi Kajaanintien ja Laanilan liittymien välillä. Rakennetaan meluesteet ja parannetaan erityistasoliittymiä.
– Kustannusennuste 155 miljoonaa euroa. Oulun kaupungin ja Kempeleen kunnan osuus noin 30 miljoonaa euroa.
– Työt käynnistyivät Kempeleessä toukokuussa ja Oulussa heinäkuun alussa.
– Määrä valmistua Kempeleen Zatelliitissa 2018 ja Oulussa 2019.
– Myöhemmin jatkuu Kello–Kemi-tieosuudella, jossa muun muassa parannetaan ohitusmahdollisuuksia.
– Nopeusrajoituksia alennettu Oulun kohdalla.
– Levennystöiden vuoksi kaistoja kavennetaan yöaikoina. Päivisin kaikki kaistat auki.
– Edistymistä voi seurata Liikenneviraston sivuilta ja hankkeen Facebook-sivulta.
Lähde: Liikennevirasto

Käyttäjäarviot:
  • Kokonais arvosana 0.0 pistettä 5:stä
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0

Kommentit