Henrik Lassila | 2017-07-11
Näytä kommentit
  • 16334sulkala isom%c3%a4ki netti Ilpo Sulkala (vas.) ja Timo Isomäki kertoivat uudesta festivaalista tänään. (Kuva: Henrik Lassila)

Tällä viikolla järjestettävä Rotuaari Piknik on näillä näkymin tapahtuman historian viimeinen.
Aivan ilman vastaavaa festivaalia ei Oulu jää. Ensi vuonna Piknikin paikan ottaa uusi, Kuusisaaressa järjestettävä Suomi Pop Oulu -festivaali.
Pro Piknik Festivals Oy:n toimitusjohtaja Ilpo Sulkala ja N.C.D. Productions Oy:n promoottori Timo Isomäki kertoivat suuren uutisen tänään tiistaina.
Tärkein syy tapahtuman siirtämiseen Kuusisaareen on uuden paikan mahdollistama yleisömäärän kasvu. Myös artistimäärää lisätään tuntuvasti.
– Suomi Pop Oulussa tullaan näkemään 6–7 artistia päivässä, ja tapahtumaa on suunniteltu kolmipäiväiseksi, Rotuaari Piknikiä vuodesta 2001 saakka järjestänyt Sulkala kertoo.
Kuusisaaressa uusi festivaali on tarkoitus järjestää kahden lavan voimin.
Sulkalan mukaan aloite uudesta festivaalista tuli N.C.D. Productionsin suunnalta.
– Suomi Pop Oulu on konseptiltaan samankaltainen Rotuaari Piknikin kanssa. Yhdistyminen oli tässä mielessä luontevaa, sillä ainoastaan mittakaava kasvaa.
Suomi Pop -festivaalia on aiemmin järjestetty Jyväskylässä. Ensi vuonna Oulun ja Jyväskylän tapahtumat järjestetään samanaikaisesti.
Timo Isomäen mukaan suunnitelmia laajentaa Suomi Pop -festivaaleja muihin kaupunkeihin ei tällä hetkellä ole.


Kotimaisella musiikilla nostetta

Rotuaari Piknikin tavoin myös uusi festivaali tulee keskittymään kotimaiseen musiikkiin.
Sekä Sulkalan että Isomäen mielestä kotimaisella musiikilla on nyt kovasti kysyntää.
– Suomalaisten huippuartistien taso on kansainvälinen. Ihmiset haluavat päästä nauttimaan suosikkiartisteistaan omalla paikkakunnallaan, Isomäki pohtii.
Kotimaiset huippunimet ovat riittävän vetovoimaisia täyttämään suurempiakin esiintymisareenoita. Isomäen mukaan suurimpien kotimaisten artistien järjestäminen pienillä lavoilla ei ole kannattavaakaan.
Kävijäodote uudelle festivaalille on 10 000 henkilöä päivässä. Rotuaari Piknikillä vastaaviin lukuihin on päästy koko festivaalin osalta.
Sulkala ja Isomäki vakuuttavat arvion olevan realistinen. Jyväskylän sisartapahtumassa kävijämäärissä on viime vuosina ylletty 30 000 henkilöön.
Verrattuna Rotuaari Piknikin lukuihin on uuden tapahtuman yleisöodote noin kolminkertainen.
Yhtäkään esiintyjää uuteen festivaaliin ei ole vielä varmistettu. Ohjelman osalta neuvottelut ovat vielä kesken.


Tilaa kahdelle suurelle

Ensi vuoden heinäkuussa Kuusisaaressa nähdään kaksi suurta festivaalia. Kaksi viikkoa uuden Suomi Pop Oulun jälkeen samalla paikalla järjestetään Qstock-festivaali.
Sulkalan ja Isomäen mukaan tilaa ja kysyntää löytyy Oulun alueella riittävästi kahdelle suurelle musiikkifestivaalille.
Festivaalien välillä on Isomäen ja Sulkalan mukaan selviä eroja.
– Suomi Pop Oulu tulee keskittymään nimensä mukaisesti kotimaisiin artisteihin. Siinä eroamme Qstockista, molemmat miehet arvioivat.
Kohdeyleisönä uudella festivaalilla ovat aikuisvieraat, sillä Rotuaari Piknikin tavoin myös seuraajan ikäraja tulee olemaan 18 vuotta. Tavoitteena on ”eurooppalaisempi” festivaalikokemus, kun alueelle ei tarvitse rajata erillisiä anniskelualueita.
Timo Isomäen mukaan Oulu kiinnostaa tapahtumajärjestäjiä.
– Oulu on selkeä markkinakeskus Pohjois-Suomessa. Uudistunut Kuusisaari on lisäksi keikkapaikkana loistava, Isomäki hehkuttaa.
Molemmat miehistä arvioivat vastaavien tapahtumien olevan Oulun taloudelle piristäviä.

Käyttäjäarviot:
  • Kokonais arvosana 0.0 pistettä 5:stä
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0

Kommentit